Recenzie „Să n-o săruți pe Isabel” de Sergiu Someșan”

• Autor: Sergiu Someșan
  • Editura: Grupul Editorial Vremea
  • Pagini: 125
  • Descriere: Proza SF scurta, din ce in ce mai rara in zilele noastre, te capteaza de la prima rasfoire a cartii. In acest volum veti gasi urmatoarele povestiri: INTALNIRE CU ISABEL, SA N-O SARUTI PE ISABEL, OVIRAPTORUL, CELE NOUA MILIARDE DE IDEI SF, SANSA NOASTRA S-A NUMIT ADAM, ARENA, BLA-BLA-BLA, DOMNULE GENERAL, O IPOTEZA APROAPE ABSURDA, DILEMA, IUBITUL MEU DIN ALTA LUME, O CASCA ALBA SI UN COPIL IN PLOAIE, TIMIDUL, O RACHETA CU NUMELE MEU, PLANETA CU SPIONI.

Parere:

In recenzia trecuta spusesem ca nu citesc prea des antologii, dar uitati ca acum revin cu recenzia alteia. Am inceput cartea crezand ca voi da de poveste lui Isabel, poate o vampirita sau o vrajitoare, imagine creeata de coperta, dar am gasit intre pagini cu totul un alt fel de carte. De data asta, cartea cuprinde povestiri a unui scriitor roman, as vrea sa adaug ca unul care m-a uimit prin felul deosebit de a scrie si de a te prinde in actiunea cartii. Si ei bine, trebuie si sa va garantez ca in cele putin peste 100 de pagini veti gasi destula actiune cat pentru o carte de intinderi mult mai mari. Cuprinde 14 povestiri Science-Fiction, unele avand legaturi intre ele, iar altele nu, ce imbina subiecte SF diverse: extraterestii, calatoria in timp, universuri paralele etc.

Nu este o carte prea groasa, tocmai de asta eu am reusit sa o termin doar in 2-3 ore, dar in acele ore de putine ori m-a lasat inima sa las cartea jos din maini. Rasturnari de situatie, surprize, intrigi la fiecare pagina. Deci cum altfel sa las cartea din mana? Abia inceta putin actiunea, ca din nou incepea si fiind asa prinsa in carte nu puteai pune stop povestii atunci. Am admirat aerul de contemporan pe care il da autorul cartii si presupun ca asta e un element care te face sa citesti cartea mult mai rapid si sa o intelegi mai bine.

De altfel, unele povestiri s-au terminat destul de confuz. Dar nu va ganditi ca e un lucru rau. Mi-a placut fiindca m-a lasat sa imi formez propria idee despre ceea ce se intampla mai departe, lansandu-mi varianta de a sfarsi povestirea in cel mai placut mod la care ma gandeam. Sau cel mai urat poate.

Am reusit sa raman din fiecare dintre cele 14 povestiri cu o morala, la unele autorul lasand sa fie mai clar ceea ce voia sa sublinieze, iar la altele isi lasa cititorii sa ‘cotrobaie’ putin printre randuri pana sa isi dea seama de subintelesul povestirii.

Ca si in recenzia antologiei trecute, va voi da detalii(si o sa ma chinui sa nu va dau vreun spoiler) despre cateva povestiri pe care le-am adorat:

Intalnire cu Isabel este prima povestire din carte. Se arata reintalnirea dintre Isabel, un android Cobra exceptional si Andrei Tomescu, un agent cu amintrile sterse care calatoreste in timp. M-a amuzat destul de tare in unele locuri deci pot spune caci cartea incepe intr-o oarecare nota hazlie

Sansa noastra s-a numit Adam spune povestea unui tip (ii intuiti si signuri numele) de-a dreptul pesimist. ‘Norocul’ face sa se intalneasca cu extraterestii dar cumva (veti afla voi cum) ajunge sa slaveze planeta. Cum spuneam, multe rasturnari de situatie. Si poate mult noroc nefericit.

O casca alba si-un copil in ploaie a reusit sa ma impresioneze intr-un mod dur si trist in doar 3 pagini. Pe departe, mi s-a parut cea mai profunda povestire dintre cele 14. Omenirea este distrusa de androizi, soarele nu se mai vede si ei bine, este razboi si tot ce le-a mai ramas persoaneleor este…neputinta. Veti sta cu sufletul la gura pentru a afla ce se intampla cu micul suflet de om gasit in noroi in ploaia gloantelor.

O ipoteza aproape absurda se bazeaza pe teoria existentei universurilor paralele. Scurta, dar in acelasi timp destul de intriganta m-a facut sa mai vreau sa citesc multe continuari din ea.

Despre restul povestirilor va las sa descoperiti singuri cate ceva chiar din paginile minunatei carti. Va garantez ca daca ii veti da o sansa, cartea va va cuceri. Iubitori de Science-Fiction (si nu numai) sper ca am reusit sa va mai pun o carte in cosul vostru cu cumparaturi fiindca Sa n-o saruti pe Isabel merita. Si vreau sa mai adaug ca exista si varianta cartii in limba engleza.

Citate:

Un caracter slab gaseste intodeauna scuze pentru propriile greseli.

Atat de timid si neajutorat ma simteam la inceput…apoi dintr-o data m-am simtit erou.