Recenzie „Femei Periculoase” de George R. R. Martin & Gardner Dozois

• Autor: George R. R. Martin, Gardner Dozois (printre altii)
  • Editura: Nemira
  • Pagini: 496
  • Descriere: Razboinice care manevreaza cu maiestrie sabia, femei pilot, femei din spatiu, ucigase in serie, femei fatale irezistibile, vrajitoare, fete rele, rebele si supereroine. Toate, in palpitanta antologie Femei periculoase conceputa de George R.R. Martin si Gardner Dozois.Joe Abercrombie, Jim Butcher sau Brandon Sanderson se intalnesc cu Carrie Vaughn si Lev Grossman in paginile unei carti in care cititorul va gasi SF, fantasy, horror, suspans, care contrazice orice asteptari si confirma ca, intr-adevar, imaginatia nu are limite.In viitorul postapocaliptic si in trecutul indepartat, luptele se poarta mai ales pe cai nebanuite, personajele se dezvaluie mai ales asa cum nu ni le inchipuim si povestile se petrec mai ales ca in literatura: in deplina libertate.

Parere:

Nu citesc prea des antologi, intr-un cat prefer sa am in mana o poveste cat mai bine descrisa, din care pot intelege fiecare amanunt, insa pot spune ca Femei Periculoase este de-a dreptul magnifica si m-a captivat de la inceput la sfarsit, chiar si pe mine.

Antologia aceasta, formata sub indrumarea cunoscutului George R.R. Martin este cu siguranta pe placul fiecarui cititor caruia ii place actiunea. Este o carte exceptionala, dovada a muncii a atator autori minunati. Ideea in sine este originala, unde ati mai intalnit carti in care eroinele sunt doar fete? Sa recunoastem, fetele de obicei sunt cele ce atrag pericolul, nu si cele care il inving. Insa, in aceasta magnifica carte, fiecare protagonista se lupta cu ceva. Si, ei bime aici nu ma refer doar la banditi, monstrii, soti rai, ori doar alte chestii brutale. ‘Femeile periculoase’ se lupta chiar cu gandiri ale societatii sau propriile lor ganduri.

Antologia cuprinde 12 povestiri, una mai buna descat alta, din genuri diferinte (de la SF la thriller psihologic, de la romance la horror etc), astfel este imposibil sa nu te indragostesti de una dintre aceste povestiri. Te ‘teleporteaza’ in ani diferiti, in locuri diferite, chiar si intr-un viitor postapocaliptic, astfel fiind imposibil sa te plictisesti.

Ceea ce m-a impresionat a fost diferenta intre fiecare povestire si fiecare persoanj principal. Nu au nici un punct cat de mic in comun, si cred ca asta este ceea ce face aceasta antologie asa speciala. George R.R. Martin si Gardner Dozois au avut increderea de a le da mana libera autorilor in construirea unor povesti cat mai unice, pentru a captiva orice fel de cititor.Astfel spus, va voi spune parerea mea in legatura cu cateva dintre aceste povestiri.

Si cum altfel sa incep, decat cu prima povestire, care deschis in forta colectia, prezentandu-ne o femeie care, drept spus, arata lumii ca femeilor chiar nu li se potriveste denumirea de sex slab. Joe Abercrobie a construit un persoanj complex pentru povestirea Halal Desperado!, ce aduce a povestire western. Shy, caci asta este numele persoanajului lui, este vanata pentru o recompensa, dar, asa cum si era normal, fiind o ‘femeie periculoasa’ face fata cu brio oricaror provocari, si pot sa jur ca este la fel de bataioasa ca un barbat.

Carrie Vaughn a facut si ea o treaba foarte buna cu povestirea Raisa Stepanova. O minunata poveste psihologica ca are in prim plan o femeie pilot din Armata Rosie in vremea celui de-al Doilea Razboi Mondial. O oprea ce pe mine m-a atins si putin marcat. Felul autoarei in care descrie prin ce trece Raisa, cat si Stalinistii si Hitleristii te va face sa iti schimbi oarecum fiecare gandire.

Cei ce citesc historcal fiction se vor indragosti iremediabil de Cantecul Norei, de Cecilia Holland. Poveste a unei regine puternice, a unui rege indispus mereu, cu multe intrigi si…fiecare element istoric bine pus la punct. Recunosc insa, genul asta de poveste are nevoie de o intindere mai lunga pentru a lamuri si ‘satura’ cititorul.

Trebuie sa va vorbesc si despre In ring cu Iisus, opera a lui a Joe R. Lansdale. Titlul induce in eroare cititorul, nu are nimic de-a face cu Iisus, ci din contra. Mi s-a parul oarecum cam excentrica pentru gustul meu, fiind descrise batalii si confruntari intr-un mod prea barbar.

Nu o sa va vorbesc despre fiecare poveste din carte, dar va mai spun despre Sau m-a lasat inima inima, care a fost um thriller cat se poate de genial, incat vreau sa va las pe voi sa descoperiti de ce spun asta. La fel si cu Umbre pentru tacere in codrii iadului, poveste horror, ce sincera sa fiu, mi-a dat cateva furnicaturi.

• CITATE:

Cand ai sanse prea mici nu-ti mai ramane decat sa joci pe mize mari.

Te lasa sa pleci si tu tot o mai vrei, la fel cum vrei sa bei mereu cand esti betiv.

Niciodata n-a avut vreo putere asupra mea, alta decat aia pe care i-am dat-o eu

Inchei recenzia acestei minunate carti multumindu-i eduturii Nemira pentru ocazia de a citi aceasta minunata opera si prin a va indruma pe voi, dragi cititori ai blogului nostru sa o cumparati si cititi cat mai curand.

-Andreea